Läxor från Sv C-lektionerna (uppdateras löpande)
Inlägg nr 2: om bloggars kvalitet och läsvärdhet
Läsläxa: Ekegrens svenska sidorna 6-13 och 22-41
1. Läs/se här
2. Gört. Alltså: ett videoinlägg. Din uppgift är att göra ett bra, övertygande, förberett, agiterande tal som ett videoinlägg. Posta på din blogg eller, om du är blyg, maila mig. Du kommer få tid på lektionen fredagen den 19/2 samt en lektion till (efter lovet) för att jobba med inlägget. Därför förväntar jag mig att det är ett SERIÖST, BRA och VÄLFÖRBERETT inlägg! Först onsdag den 15/3 behöver inlägget vara klart, men då SKA det vara klart. Du får gärna göra ett litet provinlägg först (eller flera). Oförberett, mindre agiterande, mindre bra kanske. Var tydlig med vilket dock, så att jag använder rätt för bedömning. Se gärna varandras inlägg, ge feedback och förbättra er.
Uppgift i halvklass fredag 12 mars:
I. Gå in på och läs urval från nedanstående bloggar:
http://www.scriptorium.se/josh/
a) Beskriv var och en av de fyra bloggarna: vem/vilka skriver? Vad skriver de om? Hurdant språk har de? Vem tror du de vänder sig till (alltså: vilken typ av person verkar de tro läser det de skriver? Svara inte bara ”de vänder sig till alla som är intresserade”.) Hur använder de sig av länkar? Hur interaktiv är bloggen?
b) Vilken av de fem tycker du bäst om? Varför?
II. Läs nya inlägg från gruppmedlemmarnas bloggar.
Kommentera: hitta minst en bra formulering/idé/poäng hos varje person, dels ett förslag till hur bloggaren kan utveckla sig.
Inlägg nr 6: Fortsätt ditt eget bloggande – skriv ner en målsättning för dig själv. Hur vill du skriva? Hur kan du bli bättre?
Inlägg nr 7: Skriv ett inlägg i debatten om "Den uppkopplade generationen" som förs på Newsmill. Lägg i bloggen, skriv på Newsmill eller maila mig. Du läser förstås först igenom de debattinlägg som finns, så att du kan referera till ett eller flera av dem. Denna uppgift räknas som närvaro på lektionen fredag 26/3!