Alla kan blogga

Rosemari Södergren driver Kulturbloggen och har skrivit boken Alla kan blogga, med förhoppningen att fler, framförallt människor med LO-yrken, ska börja blogga.  Genom bloggar kan fler människor göra sin röst hörd, och fler olika slags människors vardag beskrivs, menar Södergren.

 

Är det så? Har det ökande bloggandet medfört att vi människor får större inblick i andras liv och vardag - en inblick i den vardag som inte liknar vår egen? Eller läser vi möjligen framförallt bloggar som skrivs av folk som liknar oss själva, liksom vi framförallt talar och umgås med folk som liknar oss själva? Och gör vi våra röster hörda genom bloggande? Vem läser alla de här bloggarna? Politikerna?

 

Möjligheten att rakt av publicera sig själv i ett medium som är gratis och lättillgängligt för i princip alla svenska medborgare har onekligen förändrat hur vi kommunicerar skriftligt i vår tid. Under 1700-talet slog skrivandet igenom som vardagskunskap hos gemene man i Sverige. Genom bevarade dagböcker, brev och anteckningar har vi kunnat följa vardag och tankar hos andra samhällsklasser än den adel och borgarklass som dessförinnan ensamma hade tillgång till det skrivna ordet.Men på vilket sätt påverkar internet och bloggande som medium egentligen vårt skrivande? Spelar traditionella goda kommunikatörsegenskaper som stilistisk förmåga och korrekt och välformulerat språk fortfarande roll för att höras igenom "bloggbruset"? Vem läser vilken blogg? Och vem vill man bli läst av?

 

Ett tecken i tiden är väl den bloggportal som försöker kartlägga och "puffa upp" aktuella ämnen i bloggosfären. Man kan också börja orientera sig i bloggvärlden genom att titta på vilka de mest populära eller uppskattade bloggarna är. T.ex. de som i år kandiderar till Stora bloggpriset.  Gör det - orientera dig. Utmana dig själv och läs en blogg eller två som inte kunde varit skriven av dig själv eller din bästa kompis. Fundera över vad som är kvalitet när det gäller blogg-kommunikation. Och låt dig inte förledas att tro att kvalitet är detsamma som popularitet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0