Så var ni igång

Ja, de flesta av er i 3A, alltså. Länkar till de bloggar som kommit igång finns här till höger. De flesta av er verkar lätt förvånade över uppgiften att blogga, och de första inläggen vittnar om en säkerhet inför vad jag förväntar mig av er. Jag känner igen det där - motståndet mot att skriva, avigheten inför en uppgift som man inte på förhand vet att man kommer klara av. Men jag tror på att man ibland måste försöka släppa iväg sig själv på nya okända marker. Skriva utan mål. Lära sig under tiden. Se vad man åstadkommer och förvånas över det.
I klassrummet verkar vi ha dissat modebloggar. Kanske lite väl hårt? En ganska bra orientering får vi av PR-konsulten Jerry Silfwer . Annars gillar jag vintage-bloggare
Över huvud taget verkar ni ha upptäckt länkandets konst, men som svenskalärare borde jag ju även fundera över hur man länkar korrekt? Läs den här artikeln om länk-grammatik, och pröva er dig fram till din favoritmetod. Hur brukar du själv göra när du läser texter på nätet, förresten - skummar du den inlänkade artikeln/hemsidan, sparar du den eller ignorerar du bara länkarna? Själv gillar jag när länken poppar upp i ett nytt fönster, så att man inte riskerar att tappa bort ursprungssidan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0